5 علت شایع خرابی باتری خودرو + زمان تعویض

آیا نگران خرابی زودرس باتری خودروی خود هستید؟ این مشکل ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. باتری خودرو در فضای نامحسوس زیر کاپوت قرار دارد، با این حال یکی از مهم ترین بخش های سیستم الکتریکی در وسیله نقلیه در نظر گرفته می شود . وقتی که خودروی شما به سختی روشن می شود یا لامپ های آن سوسو می زند اینها نشانه هایی از ضعف یا خرابی باتری هستند.

علل شایع خرابی باتری خودرو عبارتند از:

1. قدیمی شدن باتری

آیا می دانستید که باتری ماشین باید هر دو یا دو سال و نیم یکبار تعویض شود؟ اگر در مورد سن باتری خودروی خود مطمئن نیستید یک بازرسی دقیق بصری سرنخ های مهمی مانند وجود ترک های کوچک روی بدنه باتری که منجر به نشتی و خوردگی آن می شود را نشان می دهد.
باتری های قدیمی معمولاً در سیستم شارژ با مشکل مواجه شده و روشن شدن خودرو را با مشکل روبرو می‌کنند. در این صورت باید باتری خودرو تعویض شود.

2. مشکلات دینام

دینام خودرو وظیفه شارژ باتری را در زمانی که موتور روشن است بر عهده دارد . در صورتی که دینام خراب باشد حتی اگر باتری نو باشد از شارژ کامل باتری جلوگیری می کند و ممکن است باعث خرابی زودرس باتری شود.

3. شل بودن اتصالات

باطری اتومبیل برق را تامین می ‌کند و از طریق کابل های باطری شارژ می شود . شل شدن کابل ها یکی از ساده ترین دلایل شروع خراب شدن باتری است.
برای حل این مشکل کاپوت ماشین را باز کرده و کابل های باتری را بررسی کنید . اتصالات باید محکم و بدون خوردگی باشند . اگر کابل ها شل هستند آنها را با استفاده از آچار سوکت محکم کنید و با استفاده از یک مسواک قدیمی و مقداری آب به راحتی خوردگی های روی آن را از بین ببرید.

4. دما

باتری اتومبیل به گرما و سرما حساس است . به خاطر داشته باشید که قرار داشتن در معرض دمای بیشتر از ۱۰۰ درجه یا کمتر از ده درجه فارنهایت قاتل اصلی باتری های خودرو قدیمی و جدید است.
مطمئن شوید که ماشین خود را در گاراژ پارک می کنید . به خصوص زمانی که دمای هوا بالا یا بسیار پایین است. اگر گاراژ سرپوشیده یا پارکینگ ندارید برای جلوگیری از خرابی باتری خودرو در معرض آب و هوا از روکش های خودرو با کیفیت بالا استفاده کنید.

5. معیوب بودن سیستم برق اتومبیل

هنگام نصب لوازم جانبی مانند چراغ های کمکی، سیستم صوتی جدید و تقویت کننده ها در وسیله نقلیه خود باید یکپارچگی سیم کشی را دوباره بررسی کنید . هر چیز غیر عادی مانند سیم های نامناسب یا فیوزهای معیوب باعث تخلیه باتری می شوند که این مسئله به طور قابل توجهی عمر باتری را کاهش می‌ دهد.
یکی دیگر از دلایل خرابی باتری خودرو روشن ماندن چراغ های جلوی اتومبیل برای مدت طولانی در حالی که موتور خاموش است، می باشد.

خرابی باتری خودرو
خرابی باتری خودرو

چرا باتری ماشین خراب می ‌شود؟

تقریباً ۵۰ درصد از خرابی های زودرس باتری اتومبیل به دلیل از دست دادن آب برای شارژ مجدد به دلیل عدم نگهداری ، تبخیر ناشی از گرمای زیاد زیر کاپوت یا شارژ بیش از حد است.
رشد مثبت شبکه و شارژ کم کهباعث سولفاته شدن می شود نیز باعث خرابی باتری ماشین می شود.

دلیل اصلی خرابی باتری چیست؟

– باتری در برنامه‌ای که برای آن طراحی شده است استفاده نمی شود.
– اندازه باتری برای موارد استفاده مناسب نیست
– وسیله نقلیه دارای لوازم جانبی الکتریکی زیادی است.
– باتری در اتومبیل به درستی نصب نشده است.
– کابل های باتری تمیز نیستند.

آیا باطری خودرو به طور ناگهانی از کار میافتد؟

تغییرات ناگهانی دما می تواند باعث شود باتری بدون هشدار از کار بیفتد. این تغییر دما که در فصل پاییز و بهار رایج است ممکن است باعث خرابی باتری شود.

آیا در صورت عدم استفاده از خودرو ، باتری ماشین خراب می‌ شود؟

باتری ماشین در صورت عدم استفاده می تواند در عرض دو هفته از بین برود . هنگامی که خودرو به طور منظم استفاده نمی شود باتری فرصتی برای شارژ مجدد نداشته و در نتیجه این مسئله باعث از بین رفتن باتری می‌ شود.

عمر باتری ماشین چقدر است؟

پاسخ به این سوال متفاوت بوده و در صورتی که از اطرافیان خود بپرسید پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد . به طور معمول باتری برخی از خودروها طی 5 تا 6 سال تمام می شوند در حالی که برخی دیگر تنها پس از دو سال به باتری نو نیاز خواهند داشت . اما به طور میانگین خودرو پس از ۳ تا ۴ سال به باطری جدید نیاز دارد . تعویض باتری اتومبیل بخشی از تعمیر و نگهداری معمول این دستگاه ها است.

هنگامی که باتری خراب می شود چه علائمی در اتومبیل ظاهر می‌ شود؟

هنگامی که باتری ماشین از بین می رود واضح ‌ترین علامتی که در اتومبیل ظاهر می شود این است که موتور خودرو روشن نمی شود . با این حال روشن نشدن خودرو ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد . در صورتی که خودرو با چرخاندن سوئیچ روشن نشود ممکن است باتری از کار افتاده باشد.

خدمات تعمیرگاه تخصصی رنو

تعمیر موتور – تعمیر گیربکس – تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق – تنظیم موتور و سرویس های دوره ای – تعویض تسمه تایم – تعویض روغن موتور و روغن گیربکس اتوماتیک – تعمیر اکسل و عقب بندی – تعمیر برق خودرو – چراغ چک و چراغ ایربگ و ABS – تعمیر هیدرولیک فرمان – کامپیوتر خودرو – تعمیر هیدرولیک فرمان – تعمیر کولر و بخاری – رفع نشتی آب و روغن – تامین قطعات اصلی رنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *