9 دلیل رایج خنک نکردن کولر خودرو

هیچ چیزی سخت تر از آن نیست که در روزهای گرم تابستان هنگام قرار گرفتن درون اتومبیل با کاهش قدرت خنک ‌کنندگی یا عدم خنک کنندگی کولر خودرو مواجه شوید . دلایل مختلفی برای از کار افتادن و خنک نکردن کولر خودرو وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

علت خنک نکردن کولر خودرو

1. نشتی مبرد خودرو

نشتی مبرد می ‌تواند در هر نقطه‌ای از فرایند تهویه مطبوع خورو رخ دهد . بنابراین ، گاهی اوقات تعیین محل دقیق نشتی دشوار است. رایج ترین مکان هایی که نشتیی پیدا می شود در اتصالات شیلنگ واحد کولر خودرو است.
گاهی اوقات ممکن است یک ماده روغنی در اطراف این اتصالات انباشته شده باشد که احتمالاً منبع نشتی است.
تعمیرکاران متخصص در این زمینه از یک درزگیر که مخصوص تهویه مطبوع خودرو طراحی شده است برای از بین بردن نشتی استفاده می کنند.

2. مسدود شدن کندانسور

کندانسور در کولر خودرو پس از فشرده شدن، مبرد داغ را دوباره خنک می کند . این کار با استفاده از جریان هوایی که هنگام رانندگی از جلوی اتومبیل عبور می کند انجام می شود. اگر کندانسور توسط نوعی زباله مسدود شود نمی تواند مبرد را به درستی خنک کند و سیستم خودروی شما با مبرد بیش از حد گرم شده به کار خود ادامه می دهد که این عمل باعث می شود که کولر خودرو فقط هوای گرم راه خارج کند.
در اکثر وسایل نقلیه کندانسور در جلوی خودرو قرار دارد بنابراین می توان آن را به راحتی مشاهده کرد و بررسی نمود آیا انسداد در آن وجود دارد یا خیر.

علت خنک نکردن کولر خودرو
علت خنک نکردن کولر خودرو

3. خراب شدن کندانسور

در صورتی که به نظر نمی رسد چیزی مانع کندانسور شده باشد ممکن است کندانسور بطور کلی خراب شده باشد. شکستگی یا خراب شدن کندانسور می تواند ناشی از سوراخ شدن به دلیل ورود زباله های جاده ای باشد که موجب خرابی این قطعه یا آسیب تجهیزات می شوند.
در صورتی که در بازرسی بصری متوجه هرگونه سوراخ قابل توجه در کندانسور شدید معمولاً تنها راه حل مشکل تعویض آن است.

4. مشکلات برق خودرو

مشکلات الکتریکی شاید سخت ترین مشکل برای تشخیص در مورد از کار افتادن و عدم خنک کنندگی کولر خودرو باشد. برای این کار ابتدا باید تمام سیم کشی های خودرو را مورد بازرسی بصری قرار داد تا در مورد پاره یا فرسوده نبودن سیم ها مطمئن شد.
در صورتی که سیم های خودرو آسیب دیده باشند باید توسط نوار برق تعمیر شده یا به طور کلی تعویض شوند.

5. معیوب بودن فن های خنک کننده

هنگامی که فن ها به درستی کار نمی کنند کندانسور ممکن است خنک کنندگی مناسبی دریافت نکند. با گذشت زمان این امر می ‌تواند باعث شود که کولر اتومبیل شما فقط هوای گرم منتشر کند. بهترین راه برای بررسی خرابی فن خنک کننده بازرسی بصری است.
وجود ترک در فن می تواند به دلیل زباله های موجود در جاده که وارد فن شده اند ایجاد شود . در این صورت تعویض فن ، تنها راه حل این مشکل است . مشکلات رایج در فن های خنک کننده شامل سوختن فیوزها و سایر مشکلات الکتریکی می باشد این مشکلات باید توسط متخصصان یا افرادی که در برقکاری خودرو مهارت دارند برطرف شود.

6. خرابی کمپرسور

بدون وجود کمپرسور در خودرو ، مبرد نمی تواند در سیستم گردش کند . در نتیجه خنک کنندگی کولر خودرو به دلیل دریافت نکردن هوای سرد از کار می افتد . شایع‌ترین دلیل خراب شدن کمپرسور ، استفاده طولانی مدت از آن است . عدم استفاده باعث می شود به سیستم زمانی که در نهایت دوباره استفاده می شود مانند فصل بهار یا تابستان پس از خاموش ماندن در تمام زمستان ، شوک وارد شود .

7. سوختن فیوز

سوختن فیوز یکی دیگر از دلایلی است که بر خنک کنندگی کولر اتومبیل تاثیر می گذارد. برای تشخیص مشکل ، فیوز کولر باید تعویض شود . این کار نه‌ تنها کمپرسور را متوقف می‌کند بلکه هوای گرم را به داخل کابین پخش می کند . جدا از آن ، سوختن فیوز ممکن است در کل مدار نصب شده در داخل ماشین و در نتیجه روی کلیدهای سالم در برد مدار ماشین تاثیر بگذارد. تعویض فیوز کولر خودرو در جعبه مدار کاره سختی نیست با این حال سپردن این کار به افراد ماهر و متخصص به جلوگیری از مشکلات مشابه در آینده کمک می کند.

8. گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

گرمایش بیش از حد موتور خودرو باعث می شود که فن در رادیاتور همیشه بی اثر باشد. این نه تنها کندانسور را از خنک کردن خودرو منع می کند بلکه حداکثر راندمان مبرد برای دمیدن هوای داغ استفاده می شود . برای جلوگیری از چنین مشکلی کمک گرفتن از افراد حرفه ای موثر است.

9. معیوب بودن دمنده کولر خودرو

‏ معیوب بودن دریچه های دمنده یکی دیگر از دلایل عدم خنک کنندگی کولر خودرو است. شما می توانید برای بررسی مشکل از کف دست خود در مقابل دریچه های کولر خودرو استفاده نموده و سرعت جریان هوا را در دستان خود احساس کنید. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد بنابراین کولر خودرو کاملاً خوب کار می کند. در غیر اینصورت ، دمنده با سرعت لازم نمی چرخد و شما می توانید آن را روی کف دست خود احساس کنید در این صورت باید از یک مکانیک حرفه‌ای برای رفع مشکل فنی خودروی خود کمک بگیرید.

خدمات تعمیرگاه تخصصی رنو

تعمیر موتور – تعمیر گیربکس – تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق – تنظیم موتور و سرویس های دوره ای – تعویض تسمه تایم – تعویض روغن موتور و روغن گیربکس اتوماتیک – تعمیر اکسل و عقب بندی – تعمیر برق خودرو – چراغ چک و چراغ ایربگ و ABS – تعمیر هیدرولیک فرمان – کامپیوتر خودرو – تعمیر هیدرولیک فرمان – تعمیر کولر و بخاری – رفع نشتی آب و روغن – تامین قطعات اصلی رنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *