علائم و علت روغن سوزی موتور خودرو چیست؟

روغن سوزی موتور خودرو یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از رانندگان از آن شاکی هستند . اما علت روغن سوزی موتور خودرو چیست و چگونه می توان مشکل را برطرف کرد؟ این‌ها مواردی است که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته شده است.

علائم روغن سوزی موتور اتومبیل و ناکافی بودن سطح روغن در موتور شامل چیست؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در خودروی خود ممکن است وقت آن رسیده باشد که خودروی خود را برای بررسی و سرویس به مراکز مجاز انتقال دهید ، زیرا این علائم نشان دهنده روغن سوزی یا ناکافی بودن روغن در موتور خودرو می باشند.

– کاهش قدرت موتور یا ناتوانی در استارت زدن
– به مشام رسیدن بوی روغن سوخته یا خروج دود زیاد از لوله اگزوز اتومبیل
– از دست دادن فشار روغن یا کاهش مصرف سوخت

در صورتی که متوجه شده‌اید که روغن خودروی شما کم است راه های مختلفی برای رفع مشکل وجود دارد. اولین گام این است که تعیین کنید چه مقدار روغن در موتور باقی مانده است می‌توانید این کار را با بررسی سطح روغن با یک میله اندازه گیری یا استفاده از ابزار مکانیکی به نام فشار سنج انجام دهید . در صورتی که روغن کافی در موتور باقی نمانده باشد باید روغن موتور خود را تعویض کنید.
با توجه به اینکه روغن موتور انواع و برند های مختلفی دارد حتماً نوعی را تهیه کنید که با مشخصات خودروی شما مطابقت داشته باشد. بعد از تعویض روغن موتور ، رعایت دستورالعمل های سازنده برای نصب مجدد فیلتر و افزودن سوخت تازه بسیار مهم است و در صورتی که به درستی انجام شود ، به راه اندازی موتور خودرو کمک نموده و از مشکلات کمبود روغن در آینده جلوگیری می کند.

روغن سوزی موتور
روغن سوزی موتور

دلایل روغن سوزی موتور خودرو شامل چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است وسیله نقلیه شما روغن سوزی کند. یکی از احتمالات ، گرفتگی فیلتر روغن است که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و روغن سوزی شود. احتمال دیگر این است که مشکل از خود موتور مانند شکستن پیستون یا فرسوده شدن قطعات سوپاپ باشد. در هر صورت رفع مشکل به آگاهی و دانش مکانیکی نیاز دارد اما می‌توانید مورد زیر را برای شروع انجام دهید:

– علائم نشت روغن را بررسی کنید. اگر متوجه بوی عجیب و غریب از وسیله نقلیه خود شدید یا اگر دیدید دود سیاه از زیر کاپوت بیرون می‌آید احتمال دارد خودروی شما در جایی مانند محفظه گیربکس، بلوک موتور و… نشت روغن داشته باشد و باید سعی کنید منبع نشتی را پیدا کنید. در صورتی که هیچ مشکل مکانیکی در خودروی خود پیدا نکردید ممکن است وقت آن رسیده باشد که فیلتر روغن آن را تعویض کنید.

– موتور را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. شکستگی پیستون یا قطعات فرسوده سوپاپ می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و در نتیجه روغن سوزی موتور خودرو شود . در صورت مشاهده هرگونه علائم آسیب خودروی خود را در اسرع وقت به مکانیکی انتقال دهید.

– در صورت لزوم نوع روغن موتور خود را تغییر دهید.
– در صورت نیاز برخی از قطعات را تعویض کنید . به عنوان مثال ، اگر یک یا چند قسمت از موتور غیر قابل تعمیر است آنها را تعویض کنید.

چگونه از روغن سوزی در موتور خودروی خود جلوگیری کنیم؟

چند این کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از روغن سوزی در اتومبیل خود انجام دهید. بدین منظور ابتدا باید از صحیح بودن سطح روغن و روغن کاری مناسب موتور اطمینان حاصل کنید. دوم اینکه باید مراقب فیلتر هوای خودرو بوده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. در صورت امکان از یک روغن موتور مصنوعی با کیفیت برای کاهش استهلاک موتور استفاده کنید.
رعایت همه این نکات به خودروی شما کمک می‌کند تا به خوبی و بدون روغن سوزی کار کند.

عواقب روغن سوزی داشتن خودرو شامل چیست؟

در صورت رانندگی با خودرویی که روغن سوزی دارد ممکن است با عواقب جدی مواجه شوید. روغن سوزی می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور و از کار افتادن آن شود که می تواند منجر به تصادف شود. علاوه بر این ، اگر روغن بوی بدی بدهد ممکن است نشان دهنده مشکلی در موتور باشد که نیاز به تعمیرات پرهزینه توسط تعمیرکار دارد.

در مواردی که خودرو روغن سوزی دارد چه باید کرد؟

اگر ماشین شما روغن می سوزاند راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای رفع این مشکل امتحان کنید . ابتدا بررسی کنید که سطح روغن خودروی شما کافی است یا خیر. اگر اینطور نیست روغن بیشتری اضافه کنید و مطمئن شوید که سطح روغن کافی است.
موتور خودرو را از نظر وجود هر گونه نشتی یا ترک بررسی کنید . در صورتی که همه موارد صحیح است اما خودروی شما همچنان روغن سوزی دارد ممکن است نیاز به تعویض موتور باشد. با توجه به اینکه این کار یک کار کاملاً تخصصی است و همچنین موتور های مختلفی وجود دارند که انتخاب مناسب ترین نوع آن کار بسیار دشواری است ، توصیه می کنیم حتما از یک تعمیرگاه ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

خدمات تعمیرگاه تخصصی رنو

تعمیر موتور – تعمیر گیربکس – تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق – تنظیم موتور و سرویس های دوره ای – تعویض تسمه تایم – تعویض روغن موتور و روغن گیربکس اتوماتیک – تعمیر اکسل و عقب بندی – تعمیر برق خودرو – چراغ چک و چراغ ایربگ و ABS – تعمیر هیدرولیک فرمان – کامپیوتر خودرو – تعمیر هیدرولیک فرمان – تعمیر کولر و بخاری – رفع نشتی آب و روغن – تامین قطعات اصلی رنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *