7 علت ترمز نگرفتن ماشین

ترمز نگرفتن ماشین ، از خرابی ها و مشکلات خطرناکی است که می تواند در انواع خودروهای سواری بروز کرده و در صورت عدم توجه و حل سریع مشکل ، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد . در ادامه با دلایل رایج ترمز نگرفتن خودرو آشنا می شوید.

دلایل شایع ترمز نگرفتن ماشین

1 . نامرغوب بودن لنت‌های ترمز

در صورت پایین بودن کیفیت لنت‌های ترمز موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:
الف) در لحظه ترمز گیری صدای سوت یا خِرخِر از چرخ‌ها شنیده خواهد شد.
ب) قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی خواهد بود.

7 علت ترمز نگرفتن ماشین
7 علت ترمز نگرفتن ماشین

2 . نا‌مرغوب بودن روغن ترمز

نیروی ترمز از طریق روغن ترمز به لنت‌ها منتقل می‌شود، روغن ترمز به دو شکل زیر می‌تواند باعث ضعیف شدن نیروی ترمز گیری شود:

الف) روغن ترمزی که توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده استفاده نشود (در کلیه خودرو‌ها یا روغن ترمز آبی استفاده می‌شود و یا زرد)

ب) روغن ترمز در اثر کارکرد زیاد، و خصوصا داغ شدنِ بیش از حد (در اثر ترمز گیری شدید و مداوم در سرازیری‌ها) رطوبت جذب کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد.

خودروسازان توصیه می‌کنند که هر 40 هزار کیلومتر یک بار روغن ترمز تعویض شود. وقتی لنتهای ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ شوند، کارایی ترمز به مراتب کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که رانندگان با تجربه در سرازیری‌ها از دنده سنگین استفاده می‌کنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند.

3 . خراب شدن بوستر ترمز

بوستر ترمز در واقع نوعی نیروی کمکی برای ترمزگیری راننده ایجاد می‌کند و خرابی آن باعث می‌شود تا نیروی کمکی برای ترمزگیری کمتر می‌شود و یا از بین برود. در این حالت‌ها اصطلاحا ترمز “چوب” می‌شود. یعنی با وجود روشن بودن موتور خودرو، پدال ترمز زیر پا سفت است و بسختی فشرده می‌شود.

روش تست بوستر ترمز:
در حالتی که موتور خودرو خاموش است، پا را روی پدال ترمز فشار می‌دهیم و بعد استارت می‌زنیم، در صورتیکه بوس‌تر سالم باشد، باید پدال ۲ یا ۳ سانتی متر پایین برود.

4 . خرابی پمپ ترمز/ هوا گرفتن سیستم ترمز

اگر قطعات لاستیکیِ داخل پمپ ترمز خراب شوند، در هدایت روغن ترمز اختلال ایجاد می‌شود و در این مواقع، هنگام ترمز گیری پدال ترمز پایین‌تر از حالت عادی می‌رود و گیرایی ترمز ضعیف است، و یا اصلا گیرایی ندارد.
اگر به هر دلیلی سطح روغن ترمز در مخزن آن از مقدار خاصی کمتر شود، به جای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می‌شود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.

5. نشت روغن از سیلندر ترمز

در صورتیکه روغن ترمز از سیلندرهای ترمز نشت کند، پس از باز کردن چرخ‌ها براحتی قابل مشاهده خواهد بود که این ایراد به ۳ شکل نیروی ترمز را ضعیف می‌کند:

الف) در صورت ادامه دار بودن نشتی، سطح روغن ترمز در مخزن آن کم می‌شود و پس از پایین آمدن سطح آن از مقدار خاصی، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می‌شود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.

ب) بخشی از روغن ترمز از سیلندر‌ها فرار می‌کند و در نتیجه نیروی حداکثری ترمز، به سیلندر‌ها و در ‌‌نهایت لنت‌ها وارد نخواهد شد.

ج) اگر سطح لنت‌ها و دیسک ترمز به روغن ترمز نشت شده آغشته شود، اصطکاک بین لنت‌ها و دیسک کمتر شده و نیروی ترمز کاهش خواهد یافت.

6. کشیدن فرمان به یک طرف در هنگام ترمز گیری

اگر به هر دلیلی، نیروی ترمز به صورت متعادل (مساوی) به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی کشیده می‌شود که ترمز در آن طرف قوی‌تر است.

این حالت معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

– پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخ‌ها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی‌کند
– دیسک ترمز در یکی از چرخ‌ها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد
– مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخ‌ها کیپ شده است

7 . تنظیم نبودن ریگلاژ ترمز دستی

ریگلاژ ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر است و در صورت نادرست بودن آن، پدال ترمز بیش از حد پایین می‌رود.
منبع : کارستان

خدمات تعمیرگاه تخصصی رنو

تعمیر موتور – تعمیر گیربکس – تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق – تنظیم موتور و سرویس های دوره ای – تعویض تسمه تایم – تعویض روغن موتور و روغن گیربکس اتوماتیک – تعمیر اکسل و عقب بندی – تعمیر برق خودرو – چراغ چک و چراغ ایربگ و ABS – تعمیر هیدرولیک فرمان – کامپیوتر خودرو – تعمیر هیدرولیک فرمان – تعمیر کولر و بخاری – رفع نشتی آب و روغن – تامین قطعات اصلی رنو

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *